Remmen

Veel fietsers remmen te veel. Zeker wanneer men in een groep rijdt, proberen ze door continu (licht) af te remmen problemen te voorkomen. Dit kan veel makkelijker waardoor het fietsen in een groep comfortabeler wordt.

Alternatieven

Het gebruik van je remblokken is eigenlijk zonde van je energie. De energie die je doet om vooruit te komen, wordt deels teniet gedaan. Als je een noodstop moet maken, moet je uiteraard remmen, maar om (weinig) snelheid te minderen zijn er ook veel goede andere manieren dan in je remmen knijpen.

– Windweerstand: ga rechtop zitten en / of kom licht uit het wiel van je voorganger zodat je meer wind vangt. Hierdoor zal je snelheid afnemen. Wanneer je weer de gewenste snelheid hebt, ga je weer in je aerodynamische houding zitten (achter je voorganger).
– Freewheelen: draai de pedalen rond zonder dat er druk op de ketting staat. Wanneer je snelheid iets is afgenomen, zorg je dat er weer druk op je ketting staat en trap je verder. Houd nooit je benen helemaal stil.

Voor- en achterrem

Met de voorrem rem je het krachtigst, omdat daar door de voorwaartse kracht meer druk op staat. Ga hier dus voorzichtig mee om. Te hard remmen met de voorrem kan leiden tot valpartijen doordat je voorwiel opzij glijdt, vooral op nat wegdek. Als je heel hard moet remmen bijvoorbeeld tijdens het afdalen, kun je zelfs over de kop slaan wanneer je alleen met je voorrem remt. Ga dan iets naar achteren zitten om druk op je achterwiel te houden en rem met beide remmen tegelijk en niet te hard (maar natuurlijk wel weer hard genoeg).
De achterrem is ideaal voor een afdaling. Deze kun je steviger inknijpen met minder risico op glijpartijen.

Remmen in de regen

Bij nat weer is remmen heel anders dan bij droog omstandigheden. Door de natte velgen en natte remmen zal je veel minder goed kunnen remmen. Houd daar dus rekening mee.

Bron: https://www.allesoverwielrennen.nl/

Alle maten soorten remblokken kan je daar vinden!